“SEO er bare noget, man opdaterer én gang.”

Nej. Det er det ikke. 

Den påstand møder jeg efterhånden oftere og oftere. Men der er selvfølgelig meget mere i det end det.
Her er en kort beskrivelse af hvad det kræver at arbejde med SEO.

De tre vigtigste ting for din SEO er at:

1. Vedligeholde dit indhold og tekniske SEO

Sørg for, at alt dit indhold er opdateret og teknisk optimeret – ikke kun én gang, men løbende.

2. Skrive nyt og relevant indhold

Del tips, tricks og uddybende informationer om dine ydelser. Jo mere værdifuldt indhold du har, jo lettere vil dine kunder finde dig.

3. Opbygge kvalitetsbacklinks

Få links fra gode og relevante sider. De fungerer som en anbefaling og øger din synlighed i søgeresultaterne.

Teknisk SEO

Jeg har flere gange mødt påstanden: “SEO er bare noget, man opdaterer én gang.”

Men nej, SEO er ikke en engangsopgave og det er ikke bare noget nogle smarte marketingprofiler har fundet på for at tjene penge.

Dem, der kommer med påstanden har ofte ikke kendskab til hvad SEO er og ved ikke hvilke faktorer der ligger bag for at kunne skabe mere synlighed til deres hjemmeside.

Min tese er at de tænker på den tekniske SEO.

 – altså de elementer, som Google kigger på i forhold til hjemmesidens opbygning, struktur, sikkerhed, m.m.

Disse elementer skal selvfølgelig fikses som noget af det første.

Og hvis du ikke tilføjer mere til din hjemmeside, så er der heller ikke mere at lave.

Men så er din side også statisk og bliver overhalet indenom af dine konkurrenter.

Forestil dig at du deltager som udstiller på en messe.

Du har betalt for en lille plads i det fjerneste hjørne, hvor du har et banner med beskrivelse af dine ydelser på og ikke mere.

Alle de besøgene på messen går lige forbi dig, fordi dine konkurrenter har nogle meget mere spændende stande.

De nøjes ikke med at smide et visitkort ud på Google, hvis de vil findes.

De gør noget for det.

Hele tiden.

Relevant indhold 

Dine konkurrenter skriver nyt indhold hele tiden. De gør opmærksom på sig selv via tekster, som de bruger og deler på de sociale medier.

Og Google finder teksterne og deler dem med de kunder, som søger efter lige præcis det, der står i teksterne.

Konkurrenterne trækker altså kunderne til sig ved at dele relevant indhold og gøre det interessant for kunderne.

Og hver gang de skriver et nyt indlæg eller tilføjer nyt indhold på hjemmesiden, skal der også udføres teknisk SEO på det nye materiale.

Så den tekniske SEO skal løbende vedligeholdes og der skal tilføjes mere relevant indhold hele tiden.

Den tekniske SEO alene er ikke nok til at gøre dig synlig over tid. Hvis du ikke løbende skaber nyt indhold, der hjælper dine kunder med at finde svar på deres spørgsmål, så forbliver din hjemmeside som en nål i en høstak – usynlig og overhalet af dine konkurrenter.

Så husk at opdatere indholdet og skriv flere tekster for at få synlighed.

Linkbuilding

Derudover er det afgørende at få andre hjemmesider til at linke til dit indhold. Backlinks fungerer som en anbefaling i Googles øjne og viser, at din side er relevant og værd at besøge.

Og hvordan får man så sådan nogle backlinks?

Det er der rigeligt at skrive om i et nyt indlæg, så denne gang får du bare lov til at læse videre om det her: Hvad-er-linkbuilding?