hjælp til at komme til tops

I et interview med Sussi Abildgaard, Bid advisor og Salescoach, blev jeg stillet nogle spørgsmål i forhold til, hvad SEO og Google Ads er, og hvordan man bør markedsføre sig selv i en tid, hvor markedet er i frit fald på grund af Corona.

Jeg gav mine bedste bud på dette og du kan se videoen fra Facebookgruppen her.

Derudover har jeg nedskrevet mine svar, uddybet dem lidt og tilføjet noget, som ikke er med i interviewet.

Spørgsmålene er delt op i to sektioner:

Spørgsmål ang. SEO:

  • Hvad er dine 3 bedste råd til selvstændige omkring SEO?
  • Hvor stor en virkning har det i virkeligheden på ens salg?
  • Hvilke virksomhedstyper får mest ud af SEO?
  • Er der særlige ting man især skal holde sig fra?
  • Hvad er de største SEO fadæser du har set?

Spørgsmål ang Google Ads

  • Hvad er dine 3 bedste råd til selvstændige omkring Google ads?
  • Hvilke virksomhedstyper får mest ud af det?
  • Google Ads vs. Facebook ads?
  • Hvor mange penge skal man kaste efter det, for at det giver mening?
  • Er der særlige ting man skal holde sig fra?

Læs med nedenfor. Jeg håber du kan bruge det til noget.

  • Hvad er dine 3 bedste råd til selvstændige omkring SEO?

Sørg for at skrive så din målgruppe gider besøge siden. Det vil sige:

  • Hold emnet relevant
  • Gør det spændende
  • Gør det personligt
  • Giv dem mere end en salgstale
  • Hvor stor en virkning har det i virkeligheden på ens salg?

Det kan være svært at måle direkte, hvor meget indflydelse det har på salget. Men prøv at spørge folk, hvordan de fandt siden. Hvis de siger på Google, så spørg om det var fordi jeres beskrivelse lå øverst i søgeresultatet eller om det var fordi det så mest relevant ud.

Jeg arbejdede med SEO for en byggerådgivningsvirksomhed. Her spurgte jeg alle de kunder, som tog kontakt til os, hvordan de havde fundet os og dokumenterede det i form af om det blev til et salg. I løbet af 8 måneder fik vi et dokumenteret salg gennem SEO, linkbuilding og chat (vi brugte ikke Google Ads) på 180.000 kr. B2C og 500.000 kr. B2B. Der er tale om en virksomhed på 5 medarbejdere.

  • Hvilke virksomhedstyper får mest ud af SEO?

Jeg vil ikke sige at der er en bestemt virksomhedstype, der får mest ud af SEO, men måske vende den om og sige at de brancher, hvor konkurrenterne ikke gør sig så meget i SEO har man større chance for at gøre sig synlig. (og der hvor der er lav konkurrence)

Men så er det også bare et spørgsmål om budgetter. Hvor meget er man villig til at investere i SEO og linkbuilding (offpage SEO) og er omsætningsgrundlaget det værd?

Så jo højere en timepris man har, eller jo mere man kan få kunderne til at smide i kurven, desto bedre værdi har det at arbejde med (betalt SEO og linkbuilding)

  • Er der særlige ting man især skal holde sig fra?

Man skal undgå duplicate content så meget som muligt. Man skal finde den gyldne middelvej mellem hvad der er interessant for Google og hvad der er interessant for kunderne. Det er vigtigst at fokusere på kunderne, for hvis man kun optimere sin side efter Google og kunderne kommer ind på siden, men ikke kan finde det de søger, så går de igen og så er det ikke meget værd at ligge øverst i søgeresultaterne. Kunder kigger ofte på mere end én side inden de handler.

Skab tillid og tryghed. Hav en ren linje i den visuelle kommunikation. Brug de sociale medier, som dine kunder bruger, men lad være med at overbruge det, så de føler sig spammet. Der er mange forskellige holdninger til hvor meget og hvor ofte man skal poste noget på Facebook eller sende nyhedsbreve ud. Alt fra 2-3 gange om dagen til 1 gang om måneden.

1 gang om måneden er nok for lidt, men hvis der er noget nyt og spændende, så er det relevant at gøre opmærksom på det.

  • Hvad er de største SEO fadæser du har set?

Jeg har ikke et specifikt eksempel på en enkelt virksomhed, men det, som jeg oftest ser og der hvor det er nemt at gøre noget, er ved Alt tags på billeder. Det er en beskrivelse af det, som billedet forestiller og gerne med et par ord om siden det er postet på. Alt tags er det, som Google kigger efter når man laver billedsøgning.

Jeg havde en webshop, der solgte ammebh’er og alle mine billeder i shoppen hed ammebh til sidst udover hvilket navn bh’en havde og hvilken farve den var. I den periode jeg havde shoppen lå jeg nr. 1 på rigtig mange af mine billeder.

Så kort sagt er navngivning af billeder, med billedbeskrivelse og Alt tags meget vigtigt.

  • Hvad er dine 3 bedste råd til selvstændige omkring Google Ads?

Hvis du er i spare-mode, så skal du selv sætte dig ind i hvordan man bruger Google Ads. Da du jo alligevel gør så mange andre ting i virksomheden selv, så kan du sikkert også det. Der er dog mange ting at forholde sig til og du skal nok vurdere om det er tiden værd at sætte sig ind i det kontra, hvad du sparer.

Det svarer lidt til at bygge sin egen hjemmeside, hvis man ikke har prøvet det før. Det tager tid, det er ikke sikkert at resultatet bliver ligeså flot, som hvis en professionel havde gjort det, men du sparer da nogle penge. Nogle gange er pengene bare givet godt ud, hvis man erkender sine begrænsninger fra starten af.

Ellers skal du outsource det til et bureau eller en marketing mand, som har det som sin kompetence, så du kan fokusere på dine egne kernekompetencer. Ja, det vil koste noget, men den tid du sparer skulle gerne tjene sig hjem igen på den tid (eller de varer) du kan sælge.

  • Hvilke virksomhedstyper får mest ud af det?

Google Ads er generelt blevet ret dyrt at markedsføre sig igennem. Der er både administrations-fee’en og selve annonceringsbudgettet. Der, hvor udfordringen er størst, er at konkurrencen er blevet større over årene. Det betyder at klikpriserne er steget og der skal forholdsvis mange annoncekroner til, for at få en ny kunde.

De brancher, hvor der er stor konkurrence, for eksempel tøjbranchen, hvor store spillere har kæmpebudgetter kan det være meget svært og meget dyrt for de små.

Så virksomhedstyper, der kan finde ud af at skille sig ud og får produceret annoncer, som er tiltrækkende for målgruppen vil klare sig bedst.

  • Google Ads vs. Facebook ads?

Der er en meget grundlæggende forskel på de to ads-typer. Facebook Ads er typisk en push strategi, hvor kunderne ikke kender produktet i forvejen, hvor Google Ads er en pull strategi, hvor kunderne allerede er i et købsmode og ved hvad de vil have, da de søger på det. Så handler det blot om at være den mest attraktive, der kan trække kunderne ind i butikken.

Så Facebook handler om brandawareness og Google handler om velkendte produkter for forbrugeren eller hvor forbrugeren står i en nu-og-her klar til at købe situation. Læs evt. mere om forskellen på Facebook og Google markedsføring her.

  • Hvor mange penge skal man kaste efter det, for at det giver mening?

Start lavt ud og skru op for budgettet, hvis du kan se det virker.

Som udgangspunkt vil jeg sige at det virker, hvis du har en konverteringsrate på 2% og derover.

Er konverteringsraten lavere, så kan det skyldes flere ting. Blandt andet en dårligt beskrevet annonce, som kunderne ikke finder interessant eller synes at den matcher den landingpage de kommer ind på og derfor forlader siden igen meget hurtigt.

Det kan også være at målgruppen ikke er sat korrekt op. Måske tror du at du har en bestemt målgruppe, men virkeligheden er en anden.

Administration af Google Ads er også en fleksibel størrelse.

Det kommer kort sagt an på, hvor meget tid din Google Ads mand/kvinde skal bruge på det. Og der kan man vælge at lade ham/hende styre det overfladisk (så kan det næsten ligeså godt betale sig at styre det selv.) Det vil måske være 1-2 timer om måneden. Det er kun få ting der kan blive rettet til, som nye søgeord, tilpasning af annoncer og rapportering, (hvis dette ønskes)

Hvis man vælger en lidt større pakke, hvor administratoren står for at oprette flere kampagner, tilpasse dem, så de giver bedre CTR og oprette mål i Google analytics, tags i Tag manager, så kunderne kan spores osv, så tager det gerne 5-10 timer om måneden. Det er den typiske mindre virksomhed, der gerne gør brug af dette. Her mener jeg at det giver bedst mening, hvis annoncebudgettet er større end udgiften til administratoren, så alt ikke går op i administrationsudgifter.

Der er jo ingen øvre grænse for hvor meget man kan bruge på Google Ads. Dog bør administrationsomkostningerne ikke stige tilsvarende ligeså meget som selve budgettet.

Til den almindelige webshop, som ikke har så mange ansatte eller som endnu ikke er kommet ud over landets grænser, men som stadig gerne vil have et rigtig godt indblik i er det derfor en meget passende pakke med 15-20 timer om måneden. Her får man også en analyse af brugeradfærden med i købet, som giver et rigtig godt indblik i hvor det er de besøgende forlader siden, og her kan man aktivt gøre noget for at forhindre dette. Det vil altså øge konverteringen af de besøgende der er på siden. Så i stedet for at bruge en masse annoncekroner på at hive alle og enhver ind i butikken, så sikrer man sig at de besøgende, som er mest relevante bliver længere på siden og køber noget. For jo længere de bliver på siden, desto større chance er der for at de køber noget.

  • Er der særlige ting man skal holde sig fra?

Ja. Man skal ikke bruge sine konkurrenters brand eller virksomhedsnavn til at markedsføre sig selv på.

Det kan godt være at det giver trafik til siden, men den trafik man får ind på siden søger jo på konkurrenten og forventer at finde konkurrenten.

Categories:

Tags:

No responses yet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste kommentarer
    Arkiver
    Kategorier
    Seneste kommentarer
      Arkiver
      Kategorier