Find din marketingstrategi

Hvis du er i tvivl om hvilken markedsføringsstrategi du skal bruge og hvilke markedsføringsplatforme eller sociale medier der passer til din forretning, så tag fat i mig for en uforpligtende snak.

Nedenfor har jeg skrevet en overordnet beskrivelse af hvilke fordele der er ved de forskellige løsninger.

Men husk: Det varierer hvad der er bedst at gøre fra branche til branche.

  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest
  • SEO
  • Content
  • Linkbuilding
  • Google Ads
  • Influencers
  • Tiktok
  • Youtube
  • Email marketing
  • Twitter
  • Partner Ads programmer
  • Udvidelse af hjemmeside til flere sprog
kunde der shopper mersalg i webshoppen

Hvilken markedsføringsplatform skal du vælge?

Instagram

Alle former for design og visuelt smukke ting indenfor fashion er selvskrevet til Instagram. Der er store communities der følger bestemte hashtags og der er meget nemmere at vise gode billeder af produktet på Instagram. Det er rigtig godt til branding og brand awareness.

Du kan få stort reach, du kan endda få salg igennem instagram. Du kan kombinere det med influencers, rabatkoder og landingpages, for at trackingen er i top.

 

Facebook

Næsten alle har Facebook. Dog bruger folk i Spanien mere Twitter end Facebook. Facebook har værktøjet til at styre både FB og IG. Businessmanager.

På Facebook når kan du nå ud til mange og det er i mine øjne et godt sted at skabe brand awareness og øge kendskabet til produktet. Det siges at man skal eksponeres for et nyt produkt mellem 7-20 gange før man køber det. Facebook er et godt sted at dele annoncer, som lægger sig i folks underbevidsthed.

Det er også muligt at sælge gennem Facebook.

 

Pinterest

Pinterest er både en inspirationsplatform og en søgemaskine. Hvis man optimerer teksten på billedet korrekt så kan folk der søger finde produkterne. Som udgangspunkt er det mest til folk der søger inspiration. Men det er også her du kan finde ambassadører for produkterne.

Mange brugere har deres egen pinboards, hvor de pinner ting de godt kan lide. Hvis det er nogen, der er fan af det du sælger og de ser dine pins, så pinner de dem til deres egen pinboard.

Derefter kan deres følgere se de nye pins. Og så længe, der er links fra det pinnede billede over til hjemmesiden, hvor det kan købes, så skaber du både god linkbuilding, samt en salgstragt, der leder købelystne besøgende direkte ind i shoppen.

 

SEO

Søgeordsoptimering er en mere langsigtet strategi. I hvert fald i nogle brancher. I andre brancher kan det godt gå stærkt.

Der er både den tekniske SEO og den contentbaserede SEO.

Den tekniske SEO er blandt andet title tags og metabeskrivelser, som er den blå overskrift og beskrivelsen nedenunder i søgeresultaterne, som brugerne ser. Hvis ikke de er udfyldt, så vælger Google selv noget tekst fra siden og det er ikke nødvendigvis en god ting.

Jeg har erfaret eksempler på virksomheder, der har oplevet en vækst efter deres tekniske SEO blev fikset. Det kan være en branchespecifik ting, men det var en tydelig forskel.

 

For hver enkelt underside på hjemmesiden er det desuden en god ide at optimere efter bestemte, udvalgte søgeord. På den måde bliver du synlig på Google i de organiske søgeresultater. Det betyder at du sparer penge på annoncering når du ligger på side 1, da mange brugere foretrækker at trykke på et organisk link, fremfor en annonce.

Der kan optimeres både på salgssider, men også på sider, der er med fokus på information, som ofte er for produkter, som er mere high end. Det kan være information eller tips og tricks i en blog.

 

Content

Som nævnt ovenfor, så er en blog et rigtig stærkt værktøj. Det er vigtigt at have gode tekster på hele hjemmesiden, da kvalitetstekster skaber mere salg end tilfældige tekster. Det er en god ide at have noget storytelling, som oftest bliver brugt i content sammenhænge.

Content er ikke kun på skrift, men også billeder og video, som bliver delt på alle de sociale medier.

Igen en mere langsigtet strategi, men en, som også kan bruges her og nu, da den kan deles på de sociale medier og skabe opmærksomhed uden at være direkte reklame.

 

Linkbuilding

En stor del af SEO strategien er linkbuilding, som ofte er en overset del for mange virksomheder.

Det minder meget om content-delen, da det også handler om at skrive en artikel, men her publiceres den på eksterne hjemmesider og medier.

Der er flere typer linkbuilding og nogle er hurtigere end andre.

Jeg arbejder fortrinsvis med sponsorerede indlæg, som jeg publicerer i hele verden, dog fortrinsvis Skandinavien, Tyskland, Holland, Frankrig, Spanien (og Sydamerika) og Italien.

Linkbuilding hjælper blandt andet på at løfte hjemmesiden i de organiske søgeresultater på de relevante søgeord. Se evt. eksempler.

 

Google Ads

Vi slipper ikke nemt udenom Google Ads. Selvom de er blevet dyre, så er de rigtig gode til at få et direkte salg, da folk er i købsmode, når de søger specifikt efter noget på Google. Dog kræver det nok lidt kendskab til dine produkter før folk specifikt søger efter modelnavne og brandnavnet generelt. Men med en god blanding af ovenstående strategi vil det ske.

En af fordelene ved Google er at søgeord, der ikke giver salg, eller som er fuldstændig irrelevante for hjemmesiden, kan blive sorteret fra og lagt i negative søgeord, så de ikke tærer på Google Ads budgettet.

 

Influencers

Denne type markedsføring er helt sikkert en vinder i urbranchen. Især, hvis man finder en influencer, som følgerne stoler meget på eller synes er sej.

I iværksætterkredse ville det i Danmark være Jesper Buch. I USA ville det være Gary Vaynerchuk.

I dit tilfælde tror jeg du bedst har styr på hvilke profiler, der vil være de bedste influencers.

Som udgangspunkt plejer jeg at sige at det er en fordel at vælge microinfluencers, da de typisk har et større engagement.

Du kan teste dine potentielle influencers af med denne regnemaskine, der kan vise hvor stort et engagement de har:

https://influencermarketinghub.com/instagram-money-calculator/

Selvom en stor og kendt influencer har mange følgere, så ligger engagementet ofte på max. 1%

Det er stadig mange. Men når de begynder at reklamere for noget, så falder engagementet.

Microinfluencers har ofte op mod 8-10% engagement, så det handler blot om at vælge en del af dem, for at få et bedre, mere loyalt publikum, der køber hvad deres idol anbefaler.

Prismæssigt kan det være nogenlunde det samme.

 

I dit tilfælde tror jeg dog at vi skal vælge nogle lidt større influencers og gerne nogle kendte i urbranchen.

 

Tiktok

Denne platform er en af de mest fremadstormende og du vil kunne få mange likes og følgere i løbet af kort tid er min klare overbevisning. Det handler dog om at lave det rette content, som ikke nødvendigvis blot er at vise dine produkter, men skabe en atmosfære og en livsstil omkring dem, som gør dem specielle og attraktive.

Ofte kan indholdet, der bruges på Tiktok genbruges og deles på de andre platforme efterfølgende. (også selvom man siger at man skal tilpasse indholdet til de forskellige platforme)

Husk altid at henvise til alle de andre sociale medier på alle dine SoMe platforme.

 

Youtube

Et lækkert produkt kan godt tåle en flot præsentation. Og det kan det få på Youtube. De samme videoer kan også bruges på hjemmesiden eller deles på de sociale medier.

Sørg dog for både at have videoer, der viser produktfunktionalitet, men også mere bløde værdier som skaber følelser hos kunderne, så de får lyst til at købe noget. (Ligesom rejsebureauer)

 

På Youtube kan du desuden linke tilbage til hjemmesiden og du kan udgive nogle diplay ads fra Google Ads, som bliver vist på udvalgte kategoriers videoer før under eller efter de afspilles. Meget af denne type display kampagner er igen en fordel for brandingen, men du skal ikke forvente det store salg. Men et godt touchpoint for at skabe sig et brand i kundens bevidsthed.

 

Email marketing

En af de mere undervurderede marketingskanaler er email marketing. Det kræver en del at samle emails ind og der er en masse med GDPR. Derudover ved vi også at mange ikke læser de nyhedsbreve de abonnerer på. Så det handler om at skabe et incitament for at ville modtage nyhedsbreve, som gør at folk vil åbne dem og læse dem og dermed klikke sig videre til hjemmesiden.

Folk er generelt dårlige til at afmelde sig emails, og når de gør, så sørg for at de ved hvad de går glip af, så de ikke har lyst til at afmelde sig.

Hvis ikke folk bliver udsat for annoncerne alle de andre steder, så er det en god måde at ramme kunderne direkte på ved at sende en mail til dem.

 

Google Ads har også en kampagnetype, som rammer ind i mailboksen, i hvert fald på alle gmail accounts.

 

Twitter

Som nævnt er Twitter mere udbredt i Spanien end Facebook er. Det er ofte der trends starter og der er mange journalister og celebrities. Hvis et tweet kan få god traction, så er der næsten endeløse muligheder for hvad det kan blive til.

 

Affiliate marketing

Affiliate programmer som Partner Ads er en genial måde at starte en forretning op uden at bruge penge før man har tjent penge.

På Partner Ads er der en oversigt over forskellige medier og hjemmesider, som tilbyder deres produkter til at blive vist på andre hjemmesider. Der betales en procentdel til hjemmesideejeren, hvis der kommer en henvendelse derfra, som fører til et salg. Alt trackes og fordeles automatisk.

Det handler her blot om at signe sig op, udvælge de rette sider man ønsker sit produkt promoveret på og tage imod ordrer.

 

Udvidelse af hjemmeside til flere sprog

Hvis du har tænkt dig at gå på markeder som Spanien, Italien, Tyskland, Frankrig og evt Japan, så er det klart en fordel at opkøbe de domænenavne, som hedder .es, .it, .de, .fr og .jp (co.jp)

Det er dog ikke alle domæner, der sælges til hvem som helst.

Derudover giver det mest mening at have sprogversioner på sprog, som spansk, tysk og engelsk, da det er de største markeder.

Der findes nogle oversættelsesplugins til de forskellige webløsninger. Blandt andet er der Weglot til Webflow og WPML til WordPress. Det er brugbart i en fart, hvis man bare gerne vil have en midlertidig løsning, men det er klart det bedste at lave sin egen helt korrekte oversættelse.